diumenge, 31 de gener del 2010

Triacant, de Jaume Bosquet


Copio aquí un tall del que Roger Costa-Pau va escriure fa poc en relació al poemari Triacant, de Jaume Bosquet, i aparegut en un diari ara fa poc: Triacant és el títol d'aquest llibre seu que acaba de publicar. El mot no és cap nom sinó un adjectiu i al·ludeix a la presència de tres espines. I en relació amb el volum i amb el que aquest ens reporta, m'agrada referir-m'hi fent al·lusió a unes tres espines clavades al cor del món en consonància amb les dilatacions de la metàfora: la constatació del dolor, de la mesquinesa o la fragilitat en els humans i un clam cap a la fraternitat; l'entrega necessària a l'aprenentatge i a la riquesa que suposa el fet de tenir i de ser en l'altre; i el poema riu final, que és l'expandiment més alt i sense reserves del desig de voler ser en el temps i de ser-hi realment des d'un sentit complet de l'amor que només pot ser tal si és concebut com una vivència lliurada a la construcció constant. Unes mateixes coses, doncs; i la mateixa història, sí. En les seves edats i els seus moments diferents. En què vostès també hi són, en què hi som tots. Una mateixa història que ja notaran que, assaborida al costat de la cadència, posem per cas, d'un saxo com el de John Coltrane, se'ls convertirà en espinosament sedosa.

4 comentaris:

  1. Triacant és un adjectiu (a l’Alcover-Moll: que té tres espines) que em va servir per lligar i donar sentit a tres llibres de poemes meus –formalment molt diferents i amb extensions que no s’acostaven a les que convencionalment s’adjudiquen a un llibre de poemes— i així poder-los transformar en parts d’un llibre nou, respectivament: Pietat Rondanini, Adolescents i Produeix tristesa.

    Pietat Rondanini és una extensió intel•lectual i emocional –i per tant poètica— de l’última i inacabada escultura de Miquel Àngel.

    Adolescents té com a receptors joves que he anat tractant. Arriba a la diguem-ne conclusió que tots som adolescents en un doble sentit: en el de “mancats de” i en el de viure en un estat de canvis profunds contínuament.

    Produeix tristesa està escrit a raig. Marca els meus límits mentals i vol donar la percepció de la consciència de viure de la persona que era quan el vaig escriure. Es dirigeix a la Rosa, la meva dona, i em fa content que algú hagi dit que és una declaració d’amor.

    ResponElimina